De Gouden Eeuw in gedichten van Joost van den Vondel (1587-1679)

Rank 6520 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0

De Gouden Eeuw roept bij veel Nederlanders nog altijd een gevoel op van nationale trots. Het paleis op de Dam, grachtenpanden, de overvloed aan schilderijen van uitzonderlijke kwaliteit - het leidt allemaal terug naar die bijna mythische periode uit de geschiedenis van Nederland, het ontstaan van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. In dezelfde tijd werd ook de grondslag gelegd voor de standaardtaal. De dichter die aan de opbouw van het Nederlands een uiterst belangrijke bijdrage heeft geleverd, is Joost van den Vondel. Bovendien heeft heeft hij met zijn voortdurend dichterlijk commentaar op allerlei gebeurtenissen, de kleine in particuliere levens, de grotere en in kerkelijk en politiek verband, het wel en wee van de Republiek en haar bewoners in alle toonaarden bezongen. Een kleine selectie uit zijn oeuvre wordt in dit boek besproken. Zijn gedichten zijn ook voor hedendaagse lezers boeiend en inspirerend.

Zeven Provinciƫn (33)
Uitgeverij Verloren b.v.
01 januari 2014
04 januari 2021

Reacties op: De Gouden Eeuw in gedichten van Joost van den Vondel (1587-1679)