De grenzeloze rivier

De grenzeloze rivier

Rank 2116 Gelezen 33 Aan het lezen 7 Wil ik lezen 53 Favoriet 3 Recensies 4
Non-fictie Newsroom 1   Topics 0

In De grenzeloze rivier neemt Mathijs Deen, net als in zijn veelgeprezen boeken De Wadden en Over oude wegen, de lezer mee in zijn unieke wereld: het schemergebied tussen feit en fictie, wetenschap en verbeelding. ‘Stel dat de rivier een personage is, dan heeft ze ook een geboorte en een dood. Vertel me hoe ze is ontstaan.’ Die vraag stelt Mathijs Deen op een zonnige septemberdag aan zijn tafelgenoot, een geoloog. Het antwoord dat volgt is het begin van een reis die de lezer meevoert van een tijd ver voordat we spraken van een Europees continent naar de dagen van nu, waarin schippers de rivier de Rijn nog altijd als een levend wezen zien, een persoon.

Via de machtige nijlpaarden die miljoenen jaren geleden aan de oevers graasden naar de vermoeide zalm die zijn habitat langzaam veranderen zag, van het oermeisje van Steinheim tot de Romeinse generaal Corbulo, de jonge Goethe en de Noordzeevisser Kommer Tanis: Deen vertelt hun verhalen, waarin de Rijn altijd aanwezig is, soms als hoofdpersonage, soms als figurant. Hij laat zien hoe de rivier sinds het begin der tijden verbindt en verdeelt, schrik aanjaagt, troost, draagt en verzwelgt.

Literaire non-fictie algemeen
Thomas Rap
16 september 2021
16 september 2021

Evy De Brabander Hebban Recensent

Mooi portret door mix van feiten en fictie

door: Evy De Brabander 1 like ebook

Een rivier is een veranderlijk en ongrijpbaar iets, maar herbergt toch een oneindig aantal verhalen. Mathijs Deen(1962) neemt de lezer in De grenzeloze rivier mee naar de Rijn, één van de langste rivieren van Europa, en vertelt de geschiedenis van deze machtige waterloop aan de hand van een aantal...

Reacties op: De grenzeloze rivier