De gulden snede

De gulden snede

Herman Wijffels is bekend als 'de beste premier die Nederland nooit heeft gehad'. Hij was econoom, CDA-politicus, bestuurder (van de Wereldbank, de SER) en bankier. Al die tijd hield hij zich intensief bezig met de grote vraag van deze tijd: de toekomst van de aarde.

Welke wereld geven we door aan de volgende generatie? Hoe zorgen we dat de aarde leefbaar blijft? Politiek, banken en de landbouwsector spelen in de ogen van Wijffels een cruciale rol bij het verduurzamen van de samenleving. In dit boek ontvouwt Wijffels in gesprek met Wilma de Rek zijn verrassende en persoonlijke visie op de toekomst op het gebied van ecologie, economie en politiek.

In die visie hebben sinds de industriële revoluties de 'masculiene', veroverende krachten de overhand gehad. Dat heeft geleid tot een gigantische stijging van de materiële welvaart, maar ook tot verwoesting van de aarde. De mensheid is toe aan een nieuwe fase in zijn ontwikkeling, waarin een evenwicht ontstaat met de 'feminiene', conserverende en verzorgende krachten: de gulden snede.

Wilma de Rek (1963) is chef Boeken bij de Volkskrant. Ze publiceerde eerder onder andere Stand-up filosoof, Encyclopedie der Nederlanden (met Bert Wagendorp), Van big bang tot burn-out en Leef als een beest (met Witte Hoogendijk).
Mens & Maatschappij
Balans, Uitgeverij