De heks van Aubel

De heks van Aubel

‘over het algemeen echter wordt in de patriarchaal, monotheistisch-mannelijke en naar abstractie tenderende ontwikkeling van het christendom de vrouwelijke wijsheidsfiguur van de Godin onttroond en onderdrukt. Het is dan ook daar waar het katholisme de verering van de figuur Anna, als Grote Moeder, laat liggen door de nadruk te vestigen op het volgen van Christus, er aan de andere kant van het spectrum een leegte ontstaat die opgevuld wordt door pseudo-occulte groepen zoals hekserij.’
‘Tijdens het tweede Vaticaanse concilie werd er binnen de Rooms Katholieke kerk meer de nadruk gelegd op de figuur van Christus. Daardoor verschoof het aandachtsveld van de Katholieke kerk enigszins en kwamen er openingen aan de randen, die opgevuld werden door aanhangers van de Heilige Anna (de Dana van Margaret Murray), de moeder van de christelijke Maria. Ook wel de moedergodin genoemd.’
Religie & Spiritualiteit
Boeken uit Limburg