De heksen van Bruegel

In 1565 bracht de Antwerpse uitgever Hieronymus Cock twee gravures uit die het beeld dat wij ons van heksen hebben gevormd voor altijd heeft bepaald. De prenten waren ontworpen door Pieter Bruegel de Oude en kenden een ruime verspreiding binnen en buiten de Lage Landen. Tot vele generaties na Bruegel putten kunstenaars inspiratie uit zijn voorbeeld door het te herhalen en aan te vullen. De heks zoals wij ze kennen, die op een bezem door de schoorsteen naar buiten vliegt terwijl de heksenketel in de haard staat te pruttelen en haar kat zich bij het vuur warmt, is ondenkbaar zonder Bruegels prototypes. Aan de hand van schilderijen, prenten en tekeningen, eigentijdse nieuwsbrieven en literaire bronnen maar ook processtukken en handboeken van heksenvervolgers schetst Renilde Vervoort, die in 2011 promoveerde op dit onderwerp, een spannend beeld van de heks in de kunst.

Redactionele recensie

Recensies (1)

Is De heksen van Bruegel het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De heksen van Bruegel