De Kavijaks

'Het gezin der Kavijaks: moeder, vader, dertien kinderen: blok, massa, voor allen, allen voor . Daar kwam ik als zevende kind ter wereld, begaafd met een stem die alles overtrof. Mijn moeder was zeker blij als ik mijn eerste woordjes spark, en later nog meer blij als ik wat meer woordjes zweeg. Soms vroeg ze mij wat meer te zwijgen, en dan antwoordde ik altijd oprecht: "Ik zou eerst moeten kunnen!" Ik heb nooit van zwijgen gehouden. Als ik zweeg, voelde ik mij te eenzaam.'
Aan het spreken is Jozef 'kavijak' Vantorre, kind van de grote, legendarische vissersfamilie der kavijaks. De stem van Vantorre is authentiek, rauw, levenslustig, volks, hilarisch en gevoelsrijk. Met een feilloos gevoel voor humor en voor het ridicule in de miserie bezingt hij de eigenaardigheid en onverzettelijkheid van zijn gesloten clan. Het verhaal van de strandjuttende flandriens, vuilbekkende zeedrifters en schaamteloze vuilnisbakschuimers uit Heist-aan-Zee is een schatkamer van onvoorwaardelijke vertelzucht en onbedoelde wijsheden.
Toen 'De kavijaks' dertig jaar geleden voor het eerst verscheen, maakte het boek furore. Het werd vele malen herdrukt en er werden tienduizenden exemplaren van verkocht. Vanaf 15 december 2006 zendt de KRO de gelijknamige serie uit met in de hoofdrol Jan Decleir.

Is De Kavijaks het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op De Kavijaks