De kunst om te praten met volle mond

Guy Van Cauteren maakte naam als de sterrenchef van restaurant 't Laurierblad en was ook de allereerste tv-kok in Vlaanderen nog voor deze term bestond. Zogezegd op rust blijft dit culinaire wonderkind actiever dan ooit. In auteur Stefaan Van Laere vond hij een spitsbroeder om in zijn verleden te duiken. Guy Van Cauteren en Stefaan Van Laere werkten eerder al samen aan de boeken 'Whisky' (uitgeverij Lannoo), 'Restaurant 't Laurierblad' (uitgeverij Snoeck) en 'Tijd voor thee' met kruidenvrouw Winiefred Van Killegem (Standaard Uitgeverij). Stefaan Van laere heeft naast fictiewerk voor jeugd en volwassenen een hele reeks culinaire titels op zijn naam en is hoofdredacteur bij Horeca Magazine en Cook Magazine. Waar komt dit boek vandaan? Een uit de hand gelopen kortverhaal, te veel om ineens te serveren en al een tijdje overkokend. Is het biografisch? Deels. Lesje op basis van ervaringen? Zeer zeker niet! Is het helemaal waar gebeurd? Meestal. Is het een afrekening met bepaalde instituten? Natuurlijk niet! Een kookboek? Neen! Wat is het dan wel? Een redelijk ludiek verhaal met tenminste een glimlach. Is het nostalgisch? Soms een beetje, maar nooit met ‘tuiten’ van tranen, snot en slinger, soms met spijt en verdriet. Familie en vrienden motiveerden mij om alles eens in boekvorm te gieten, meestal na een avond lekkere gezelligheid. Natuurlijk zullen sommige mensen zich herkennen, helemaal niet kwaad bedoeld en absoluut zonder rancune. Bepaalde gelijkenissen zijn louter toevallig. Ik heb deze stiel steeds met passie en plezier beleefd en uitgevoerd, ik voelde mij altijd een ‘handelaar in plezier’. Guy Van Cauteren www.partizaan.be

Is De kunst om te praten met volle mond het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De kunst om te praten met volle mond