De kunst van het ouder worden

De kunst van het ouder worden

Gelezen 6 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 12 Favoriet 0 Recensies 0
Hermann Hesse behoort tot de schrijvers die het geluk hadden oud te worden. Hierdoor kon hij over lange tijd toonaangevende karakteristieken in werk en leven vastleggen. Hesse was, na een leven vol intensiteit en
productie, 85 jaar geworden. Hij keek terug op een carrière vol opgang en tegenspoed. Het aantal Hesse-golven in de literatuur is aanzienlijk geweest. Steeds werd gereageerd op de geheel eigen aspecten in zijn werk met betrekking tot de sociale en politieke omwentelingen van zijn tijd.

Hesse was niet anti-Duits maar wel kritisch tegenover de zich aftekenende totalitaire staat. Door zijn hele werk heen strooide hij zijn doorleefde gedichten en teksten over het ouder worden.

De jaren maken hem werkelijk wijs. Hij doorziet steeds beter de knelpunten in zijn leven, hij waardeert meer en meer het dagelijks opkomen van de zon. Bij verlies van kleur en hartstocht geniet hij steeds meer van contouren en profielen.

Ouder wordend blijft in hem de jeugd leven. Het ouder worden neemt hij als afscheid mee naar de mooiere wereld na het graf. De thans weer gelezen en geprezen Hesse leert ons de kunst van het ouder worden. Dit voor alle liefhebbers van Hesse verrassende boek is voorzien van foto’s van Hesse’s zoon Martin Hesse.

Het boek werd samengesteld door Volker Michels, uitgever van Hesse bij de vermaarde uitgeverij Suhrkamp. Evert van Leerdam verzorgde de vertaling.

Literaire fictie algemeen
20 december 2013
09 januari 2020
9789059119338 , 9789059110038 , 9789463388122

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Salustia

Reacties op: De kunst van het ouder worden