De laatste Katharen

Het geloof van de katharen vormde in de dertiende eeuw een serieuze bedreiging voor de katholieke Kerk. De repressie door de Inquisitie kostte duizenden katharen het leven. Ondanks de brute vervolgingen maakte deze dappere sekte tussen 1290 en 1329, rond het Zuid Franse bergdorp Montaillou, een laatste bloei door. Tegen het geweld en de intimidatie in hebben zij hun geloof en levenswijze tot het einde toe verdedigd. Op basis van uniek bronnenmateriaal, zoals rechtbankverslagen en notulen van de Inquisitie, beschrijft Weis op meeslepende wijze deze aangrijpende historische periode. Hij voert een aantal onvergetelijke karakters ten tonele, zoals de van seks bezeten chatelaine, een vast spelende preister, een spraakzamel herder en een bisschop die geen genade kent. Het is een kleurrijk middeleeuws verhaal van geloof, verraad, passie en hebzucht, dat tot in elk detail op waarheid berust.

Het Spectrum
21 augustus 2020