De Lance-factor

De Lance-factor

Gelezen 25 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 5 Favoriet 0 Recensies 1
Lijsten 1   Topics 0
Spraakmakend boek over de 7-voudige Tourwinnaar door Armstrong-kenner Smeets

Begin 2011 reed de 39-jarige wielericoon Lance Armstrong zijn laatste profkoers. Mart Smeets kwam in 1993 voor het eerst bij de renner thuis in Austin, Texas; het was een grijze decemberdag, het huis was een puinhoop en de muziek stond snoeihard. Sindsdien spraken ze elkaar meermalen uitvoerig. Smeets maakte de Amerikaan mee voor en na zijn ziekte, tijdens zijn lange heerschappij in de Tour, bij de vorming van Livestrong, en ook in zijn laatste dagen als renner. Armstrong was niet alleen een fenomenale sporter, maar ook een society-figuur, een vrouwenman, vader van vijf, marathonloper, ondernemer en multimiljonair.
Mart Smeets blikt in dit boek terug op het wielerleven van Lance Armstrong. Wat voor renner was hij, wat voor ploegmaat, wat voor mens? Waar en hoe won hij? Waarom reed hij relatief zo weinig? Waar heeft hij spijt van? Hoe zag zijn privéleven eruit? Wat is er te zeggen over alle dopingverhalen? En waaruit bestaat de Lance-factor?

Nieuw Amsterdam
03 juni 2011