De Lange van Wijngaerden

De Lange van Wijngaerden

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
De Goudse patriottenvoorman mr. Cornelis Joan de Lange, Vrijheer van Wijngaerden en Ruygbroek, is vooral bekend vanwege zijn hoofdrol bij de aanhouding van prinses Wilhelmina van Pruisen op 28 juni 1787 bij de Vlist. Gewapende burgers, vrijkorporisten, waagden het een vrouw ‘van koninklijken bloede’ tegen te houden. Deze actie vormde de directe aanleiding – volgens sommigen het door de prinsgezinden gezochte excuus – voor de Pruisische inval in de Republiek der Zeven Verenigde Provinciën die de ondergang der patriotten inluidde. Maar wie was De Lange van Wijngaerden eigenlijk? Hoe belandde deze telg uit een rijk patriciërsgeslacht in dit brandpunt van de ‘hogere’ politiek en was zijn rol op het politiek-bestuurlijke toneel na 1787 inderdaad geheel uitgespeeld? Deze gedetailleerde biografie wil een antwoord op deze en andere vragen rond zijn persoon, zijn leven en zijn carrière geven.

Drs. Jean-Philippe van der Zwaluw studeerde staatkundige economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Eerder verschenen van zijn hand o.a. Het Grote Geheim – een filosofische kijk op de geschiedenis (1990), De Vergetenen – het ware verhaal van de vluchtelingenkampen in naoorlogs Europa (2006), Heijplaat in verzet (2010), Ik kom aan, ik groet opnieuw Erasmus en de Maas (2011) en biografieën over Frédéric Auguste Bartholdi (Schepper van het Vrijheidsbeeld, 2014) en Anna Barbara van Meerten-Schilperoort (De kroon van Gouda, 2016).

Geschiedenis & Politiek
Historische biografieen