De leugen

Een boek over taal, dat begint als een essay en lijkt te eindigen als een roman. Of is het toch een essay? Wat de verteller in het boek betoogt, is dat we allemaal gevangen zitten in de gedachte dat iets waar is of niet. Maar met taal spreek je noch waarheid noch onwaarheid, stelt hij. Deze gevangenis hebben we met elkaar bedacht en ook al zijn we ons daarvan niet eens bewust, we lopen wel keer op keer tegen de muren ervan op. De verteller lijdt onder de kwestie waar of niet waar - en waarschijnlijk is hij niet de enige. Gelukkig ziet hij hoe hij zijn lijden kan verlichten, maar de deur van de gevangenis is niet eenvoudig te openen. Daar ligt iemands hand op.

Rudy Dek is taaltrainer voor zowel Nederlanders als nieuwe Nederlanders. Ook werkt hij als docent aan de Schrijversacademie. Sinds 2008 schrijft hij thrillers.

Is De leugen het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De leugen