De leugens die ons binden

Appiah stelt dat we onszelf niet moeten reduceren tot een enkel hokje. We zijn méér dan man, vrouw, wit, zwart, lesbisch of hetero. Door ons op dat hokjesdenken te focussen polariseert de samenleving en verzanden we in een verlammende impasse. Appiah schetst een helder beeld van de grootse mythes die ons denken bepalen – de mythe van het eurocentrisme, de betekenis die we toekennen aan onze huidskleur, de ontstaansgeschiedenis van de christelijke cultuur. Met illustratieve anekdotes vertelt hij over de leugens die ons verbinden én verdelen. Appiah diagnosticeert de kwalen die voortkomen uit het identiteitspolitieke denken en geeft waardevolle richtlijnen om daaraan te ontsnappen, zodat we completere mensen kunnen zijn. Kwame Anthony Appiah is verbonden aan de universiteit van New York als professor filosofie. In de academische wereld staat hij al jaren bekend als een ster aan het firmament, maar met zijn boek Kosmopolitisme brak hij internationaal door bij het grote publiek. Hij is de zoon van een kinderboekenauteur en politicus, de neef van een Ghanese koning, en kleinzoon van een British Chancellor of the Exchequer. Hij groeide op in Ghana en het Verenigd Koninkrijk, en weet dus maar al te goed waarover hij spreekt wanneer hij het over identiteit heeft

Is De leugens die ons binden het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De leugens die ons binden