De meeuw

De meeuw

Gelezen 31 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 16 Favoriet 2 Recensies 2
Literatuur & Romans Top25's 1   Topics 0
Een hoge ambtenaar krijgt bezoek van een geheimzinnige jonge vrouw: waarom zoekt zij hem op, net nu hij een allesbepalende beslissing voor zijn land heeft genomen? En waarom komt zij hem zo bekend voor?

Deze roman verscheen in 1943, een jaar na Gloed. Meer nog dan in Gloed zoekt Márai naar een antwoord op het raadsel van de onvermijdelijkheid, op het geheim van het lot. En dat in woorden en zinnen die men zelf had willen bedenken omdat ze uitdrukken wat diep van binnen door iedere lezer wordt gevoeld.

Een jonge Finse vrouw stapt het leven binnen van een hoge ambtenaar op een Hongaars ministerie, op het moment dat hij een beslissing heeft genomen die van bepalende invloed zal zijn op het verloop van de oorlog. Zij hoopt dat hij haar aan papieren kan helpen die voor haar van vitaal belang zijn. De normaal zo beheerste man wordt volledig in de war gebracht door de vrouw, die als twee druppels water lijkt op zijn jaren geleden gestorven geliefde. Wie is deze dubbelgangster? Hij nodigt haar nog diezelfde avond uit. Verlangen en hoop komen in hem omhoog, maar ook talloze vragen. Waarom komt deze onbekende maar hem toch zo vertrouwde vrouw juist nu zijn leven binnen? En waar zal deze ontmoeting toe leiden?

Toen Sándor Márai zijn vrouw Lola ontmoette, wist hij vanaf het eerste moment dat ze bij elkaar hoorden, dat ze verwanten waren. Zonder gesprek, zonder lichamelijk contact. Alleen de ontmoeting, voorbeschikt en onvermijdelijk. Die ervaring heeft Márai in deze roman geprojecteerd tegen het achterdoek van de onvermijdelijkheid van een oorlog waaraan niemand zich kan onttrekken.
Frans van Nes
Wereldbibliotheek
20 december 2011

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Salustia

Recensies

Herkenbare Marai

door: TomD 1 like
Boedapest, begin jaren '40 van de 20ste eeuw. Een hoge ambtenaar ontmoet een vrouw die als 2 druppels water lijkt op zijn overleden geliefde. Ze komt uit Finland. Hij kan wat voor haar doen, zij kan wat voor hem doen... Doorheen deze ontmoeting ontspint zich een uitmuntend verhaal. Hoogstaande...

Een mooie Marai

door: Nico van der Sijde 1 like
Naar mijn idee een superboek, zeker voor de Marai-liefhebber. Weer tamelijk herkenbare Marai-stuff: personages die in lange dialogen (eigenlijk lange monologen om beurten) heel precies nadenken en spreken over hun ondoorgrondelijke lot. Dat lot is ook groter en sterker dan henzelf, en tevens vrij...