De meisjes

NRC:
Parool:

De meisjes

Rank 3863 Gelezen 688 Aan het lezen 16 Wil ik lezen 246 Favoriet 19 Recensies 64
Literatuur & Romans Artikelen 19 Newsroom 2 Lijsten 9 Spots 22   Topics 0   Leesclub

Emma Cline voert ons mee naar de explosieve zomer van 1969, naar de zinderend hete straten van Marin County, Californië, in het hoofd van een 14-jarig meisje, de verveelde en zwaarmoedige Evie. Ze staat eenzaam tussen twee pasgescheiden ouders, vol van een wanhopige rusteloosheid, maar vindt steun in de toevallige vriendschap met het oudere en intrigerende meisje Suzanne. Verbijsterd dat er eindelijk iemand is die haar ziet staan, komt Evie al snel terecht in een commune waarvan zeer binnenkort de hele wereld de naam zal weten, en wordt ze verleid door diens waanzinnige leider. Sneller dan ze ooit had kunnen vermoeden wordt ze meegezogen in een wereld vol misdaad en geweld.
Emma Cline's verhaal over een stuurloos meisje tegen het einde van de roerige jaren '60 levert een ontzagwekkend, trefzeker onderzoek op naar de werking van macht, hoe angstaanjagend beïnvloedbaar een pubermeisje kan zijn, en hoe ver zo'n meisje zal gaan om gezien en geliefd te worden.

Fictie 15+
Lebowski
15 juni 2016
15 juni 2016

Koen Driessens Hebban Recensent

Stilistisch sterke, maar vrijblijvende Manson-fantasie

door: Koen Driessens 1 reactie 1 like

Voor haar romandebuut koos de 27-jarige Emma Cline de huiveringwekkende massamoord door de Manson Family als inspiratiebron voor een portret van een kwetsbaar personage in het eveneens snel zijn onschuld verliezende hippie-tijdperk eind jaren zestig. Dit vlotte en stilistisch knappe boek is een...

Reacties op: De meisjes