De meisjes van Schoevers

De meisjes van Schoevers

Rank 4515 Gelezen 10 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 4 Favoriet 0 Recensies 0
Wat hebben Annie M.G. Schmidt, Hanneke Groenteman, Annemarie Jorritsma, Anita Witzier, Patty Brard en Inge de Bruijn met elkaar gemeen? Ze studeerden allen aan Schoevers, de roemruchte particuliere secretaresseopleiding die in 1913 door de slimme en markante zakenman Adriaan Schoevers werd opgericht. Ondersteunend administratief werk was toen nog een echt mannenvak, maar al snel manifesteerden ook vrouwen zich in de beroepsgroep die zich na de industri?le revolutie in sneltreinvaart ontwikkelde. Schoevers leerde generaties welgestelde jongedames foutloos blind typen op de maat van de charleston. Hoewel de gebrekkige bedrijfsvoering en het oprukkende feminisme de erfenis van Adriaan Schoevers na zijn dood behoorlijk in gevaar brachten, is `Schoevers honderd jaar na oprichting nog altijd een begrip. In De meisjes van Schoevers vertellen Peter de Waard en Petra van den Brink het fascinerende verhaal van het instituut en de rol die het heeft gespeeld in de emancipatie van de werkende vrouw in Nederland. Het resultaat is een heerlijk geschiedenisboek, vol historisch beeldmateriaal.
Thomas Rap
02 september 2013