De melkboer en de geschiedenis

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Hij smokkelde een medewerkster van oppositieleidster Victoire Ingabire Rwanda uit. Maakte van dichtbij de opgang van de Congolese jongerenbeweging La Lucha mee. Beleefde intens Burundi, tot en met de onverwachte dood van president Nkurunziza. Koos voor de totale dekolonisering maar bedankt drie oude witte mannen die hem inspireerden tot een ‘niet-betuttelend’ engagement voor Afrika. Nobelprijswinnaar Dr. Mukwege schreef hem ooit: ‘Jij bent één van de erg weinigen die durft schrijven wat de mensen in Oost-Congo denken.’ Sinds 1984 is Kris Berwouts actief in en rond Afrika. In Congo werd hij mushamuka: een oude wijze man die mee de beslissingen neemt binnen de familie, maar uiteindelijk werd hij in twee landen persona non grata. Berwouts beschrijft zijn wedervaren in Centraal-Afrika vanuit een hoogsteigen perspectief: dat van de zeer betrokken buitenstaander die toch deel uitmaakt van het gebeuren en niet als observator aan de zijlijn staat. +

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen
Epo, Uitgeverij
23 december 2020
30 oktober 2021

Reacties op: De melkboer en de geschiedenis