De Nederlandse wielerliteratuur in 60 en enige verhalen

Wat zou wielrennen zijn zonder verhalen? Al vanaf het begin, eind negentiende eeuw, voelen schrijvers en journalisten zich aangetrokken tot strijdende wielrenners. Met de belangrijke rol van de fiets in onze samenleving kent ook het wielrennen een lange Nederlandse traditie. Alle reden voor een bloemlezing van Nederlandstalige wielerverhalen.
Arthur van den Boogaard kent als geen ander het onvermijdelijke literaire karakter van deze sport. Eerder onderzocht hij de connectie tussen schrijven en wielrennen door te speuren in (inter)nationale wielerliteratuur en door schrijvers en wielrenners hierover te interviewen. Het maakt Van den Boogaard, al eerder actief als bloemlezer, tot de gedroomde samensteller van deze bundel. Romantische beschouwingen, dopingonthullingen, beschrijvingen van de harde realiteit van de koers, fictieve verhalen, reconstructies, columns en zelfs een enkel interview krijgen een plaats in De Nederlandse wielerliteratuur in 60 en enige verhalen.

Schrijver en journalist Arthur van den Boogaard (1969) besprak vijftien jaar lang wekelijks een sportboek. Eerder publiceerde hij de bloemlezing Sport. De 142 beste Nederlandse en Vlaamse sportverhalen van 1880 tot nu en schreef hij onder meer Slipstroom. Een kleine geschiedenis van schrijven en wielrennen en Zo speelden wij. Nederland in veertien legendarische voetbalwedstrijden. Voor De Nederlandse wielerliteratuur in 60 en enige verhalen heeft hij zich volledig op de wielerliteratuur gestort.

Over Sport. De 142 beste Nederlandse en Vlaamse sportverhalen vanaf 1880 tot nu:

'Sport heeft alle trekken van een levenswerk. (...) Uit de overvloed van prachtstukken rijst langzaam het beeld op van het ideale sportstuk.'
NRC HANDELSBLAD *****

'Voortreffelijke anthologie van de beste Nederlandstalige Sportverhalen.'
BERT WAGENDORP

'Een Komrij-achtig boek, maar dan over sportverhalen.'
SPIJKERS MET KOPPEN

'Sportbijbel! Wie werkelijk iets met sport heeft, die krijgt hier een compleet diner voorgeschoteld waarvoor geen Michelinster bestaat.'
HET PAROOL

'Mooi boek!'
MATTHIJS VAN NIEUWKERK

'Indrukwekkend. Van den Boogaard belichaamt de liefde voor het sportverhaal.'
JAN MULDER

Recensies (1)

Is De Nederlandse wielerliteratuur in 60 en enige verhalen het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De Nederlandse wielerliteratuur in 60 en enige verhalen