De - niet zo - contente mens

De heer Sorton begon zijn lange ambtelijke carrière bij het Centraal Bureau voor de Statistiek in Nederland. Daarna volgde een zeer interessante periode op het Centraal Planbureau, alwaar hij naast studie, zich in het econometrisch onderzoek aan de hand van modellen bekwaamde. Hierna volgde tewerkstelling op Curaçao bij het Dept. voor Ontwikkelingssamenwerking, daarna op zijn geboorte-eiland Saba als hoogste bestuurder: Administrateur en later wnd. Gezaghebber van het Eilandgebied Saba en vervolgens als Acquisiteur op het toenmalige Antillenhuis oftewel Kabinet van de Gevolmachtigde Minister van de Nederlandse Antillen te Den Haag. In 1988 aangesteld als wnd. Directeur en 2e plv. Gevolmachtigde Minister. Deze functies stelden hem in staat om van binnenuit getuige te zijn van zaken zoals vermeld in dit verslag.
Na het uitbrengen van zijn Engelstalige biografie “An Inside Look” (ISBNJ 978-90-484-2749-9) in 2012, waarin gewag werd gemaakt van enkele opmerkelijke zaken, zal het weinigen verbazen dat vooral binnen de Regering, men er na jaren niet in slaagt, een gedegen beleid te voeren dat een verbetering van de economie van het Land tot gevolg heeft.
Tweemaal werd hij namens de bedrijven door de Kamer van Koophandel en Fabrieken van de Provincie Nrd. Brabant, eerst als erkenning voor de geslaagde “Bouwmissie” in 1991 naar de Antillen en in 2000 voor zijn werk op het gebied van acquisitie, onderscheiden met het beeld: “De Contente Mens”. De titel van dit verslag geeft aan dat hij teleurgesteld is in de “back office” van de Overheid waarvoor hij jarenlang gewerkt heeft.

Literaire non-fictie algemeen
U2pi BV