De nieuwe wereldorde

De nieuwe wereldorde

Gelezen 30 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 23 Favoriet 0 Recensies 1
De Chinese wereldorde komt eraan. In een drieënhalf uur durende toespraak tijdens het negentiende partijcongres in augustus 2017 stippelde president Xi de route uit. In 2035 moet China een welvarende staat zijn die wereldleider is op het gebied van technologie en innovatie. In de daaropvolgende vijftien jaar moet China worden uitgebouwd tot een wereldmacht. En als in 2049 de Volksrepubliek zijn honderdste verjaardag viert, moet Xi’s ‘Chinese Droom’ zijn uitgekomen: China moet dan de leider van de wereld zijn.

Die droom kan uitkomen als China de koploper van de nieuwe industriële revolutie van Internet of Things, nanotechnologie en Artificial Intelligence wordt. In een fascinerend betoog vol persoonlijke ervaringen betoogt Rob de Wijk dat dit gaat lukken en dat China dan de wereldorde kan gaan bepalen. In de negentiende eeuw deden de Britten dit en in de twintigste eeuw de Amerikanen.

Geholpen door de financiële crisis van 2008, president Trumps protectionisme, de Brexit en opkomend nationalisme in Europa wordt de eenentwintigste eeuw, de eeuw van China. Daardoor gaat de westerse wereldorde met zijn vrijemarkteconomie, internationale recht, internationale instituties, democratie, mensenrechten en burgerlijke vrijheden op de schop. Hoe dit tij te keren wordt het belangrijkste vraagstuk van onze tijd.

Rob de Wijk is hoogleraar internationale betrekkingen aan de Universiteit Leiden en oprichter van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies. Hij houdt zich bezig met geopolitiek en internationale veiligheid. Hij publiceerde talloze boeken en artikelen, is een veelgevraagd commentator voor radio en tv en is columnist voor Trouw.
Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen
Uitgeverij Balans B.V.
19 februari 2019

Recensies

Hoe lang nog voor de nieuwe wereldorde

door: Peter Frederiks 2 likes
Ik heb dit boek eind vorig jaar gelezen en de huidige ontwikkelingen in de wereld gaf mij aanleiding om alsnog een recensie te schrijven. Rob de Wijk heeft het boek in drie delen opgedeeld: 1. De sloop van de westerse wereldorde; 2. De opkomst van China; 3. De Chinese wereldorde. In deel 1 gaat Rob...