De slag om Europa

De slag om Europa

Rank 3396 Gelezen 18 Aan het lezen 4 Wil ik lezen 23 Favoriet 0 Recensies 1
Lijsten 1   Topics 0
Ooit deelde Europa de lakens uit in de wereld, maar tegenwoordig ziet de Chinese president Xi Jinping het continent als een wingewest. Hij is al jaren bezig invloed te kopen en probeert zo de Europese Unie uit elkaar te spelen. Rusland voelt zich bedreigd en president Poetin voert geheime operaties uit om de NAVO te ontwrichten. Beiden denken dat een sterk Europa hun wereldwijde ambities in de weg staat. President Trump maakte het de Russen en Chinezen intussen gemakkelijk door zich van zijn trouwste bondgenoten af te keren en de aanval op de Europese instituties te openen.

Nu het continent van alle kanten wordt belaagd, worstelen de politieke leiders met een antwoord. De coronacrisis heeft de uitdaging nog verder vergroot. Behalve een geopolitieke, een financiële en een politieke crisis is er nu ook nog een gezondheidscrisis, terwijl de Brexit en klimaatverandering niet zijn opgelost. Is Europa sterk genoeg om al deze uitdagingen aan te kunnen? Blijven we een speler in de wereld of worden we de speeltuin van de wereldmachten? Voor Europese burgers staat er veel op het spel, want dat laatste betekent hoe dan ook minder welvaart en meer onveiligheid.

De slag om Europa is een pleidooi om de realiteit onder ogen te zien en nieuwe keuzes te maken, geschreven door een van de grootste geopolitieke denkers van deze tijd.

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen