De officier

Rank 522 Gelezen 616 Aan het lezen 14 Wil ik lezen 242 Favoriet 101 Recensies 16
Thrillers & Spanning Artikelen 16 Lijsten 5 Spots 1 Hebban 1000 427 Topics 1
Het ware verhaal achter de Dreyfus-affaire.

Op een ijskoude dag in januari 1895 wordt de joods-Franse officier Alfred Dreyfus voor het oog van een woedende menigte van zijn zwaard en rang ontdaan en veroordeeld tot levenslange opsluiting op Duivelseiland. Dreyfus is schuldig bevonden aan spionage voor de Duitse aartsvijand. Een van de toeschouwers is Georges Picquart, officier van de Franse inlichtingendienst. De slimme en vindingrijke Picquart krijgt de opdracht om een geheim onderzoek te leiden naar de zaak-Dreyfus. Enkele maanden later ontdekt hij dat de werkelijke spion nog altijd in het Franse leger actief is en hij zet een listige operatie op touw om hem in de val te lokken.

Het resultaat hiervan is echter vele malen schokkender dan verwacht: een spoor van corruptie en leugens leidt tot in de hoogste regionen van het Franse leger en de regering.

De memoires van Picquart lagen meer dan honderd jaar achter slot en grendel; ze vertellen het ware verhaal van een schandaal dat de wereld volledig op zijn kop zette.

Literaire thriller

1 keer bewerkt, laatste bewerking door iggi

Kees de Bree Hebban Recensent

Puur meesterschap

door: Kees de Bree 5 reacties 5 likes

Al vanaf zijn studietijd, ontwikkelde Robert Harris (1957) een grote belangstelling voor geschiedenis en politiek. Zaken die hij later, als politiek redacteur bij de BBC en diverse kranten, professioneel zou combineren. Zijn omgang met politici en zijn voormalige vriendschap met Tony Blair maakten...

Reacties op: De officier