De oplossing

De oplossing

Gelezen 2 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 0 Recensies 0
Spots 1   Topics 0

Prikkelende oplossingen voor voor onoverkomelijke wereldproblemen

Dit boek is anders dan andere journalistieke boeken: het vertelt namelijk alleen maar goed nieuws. De tien grootste problemen waar overheden over de hele wereld mee worden geconfronteerd zijn niet onoplosbaar. Politieke patstellingen, immigratieproblematiek, het delven van noodzakelijke grondstoffen, corruptie, islamitisch extremisme: er zijn praktijkvoorbeelden waarin deze problemen overwonnen zijn en Jonathan Tepperman laat ze in dit messcherpe boek zien.

Tepperman neemt zijn lezer mee naar Mexico om te tonen dat de politieke patstelling waar veel westerse landen mee te maken hebben en die elke hervorming en vooruitgang belemmert wel degelijk te doorbreken is. Hij gebruikt Canada als voorbeeld van hoe immigratie wel te beteugelen is. Hij reist naar Botswana om te laten zien hoe verantwoorde grondstoffenpolitiek wel mogelijk is. Hij toont hoe Singapore de corruptie bestrijdt. Rwanda is het voorbeeld van een land dat verbluffend snel na een burgeroorlog het interne vertrouwen heeft teruggewonnen. En Indonesië is, als grootste islamitische land, volgens hem een gidsland voor de islamitische en westerse wereld in hun beleid om extremisme tegen te gaan.

‘Elke dag horen we over alle gevaren en problemen die ons belagen. En dan komt er dit prachtige, intelligente en goedgeschreven boek dat ons de oplossingen aandraagt. Op zijn reizen rond de wereld kwam Tepperman in landen die voor grote uitdagingen stonden, van ongelijkheid tot immigratie, en vernieuwende oplossingen vonden. Dit boek geeft je kennis en inzicht – en het vrolijkt je op.’ Fareed Zakaria

Jonathan Tepperman is de hoofdredacteur van Foreign Affairs sinds februari 2011, waar hij eerder ooit in 1998 begon als junior redacteur. In de tussentijd werkte hij bij Newsweek, waar hij leiding gaf aan de correspondenten in het Midden-Oosten, Azië en Latijns-Amerika.

Geschiedenis & Politiek
Spectrum