De pest

Het definitieve verhaal over de grootste ramp uit de menselijke geschiedenis, die bijna de helft van Europa's bevolking wegvaagde.
De Zwarte Dood trof Europa voor het eerst in 1347. Hele families, dorpen en steden vielen ten prooi aan deze afschuwelijke ziekte. Mannen, vrouwen, kinderen, jong en oud, bezweken op een pijlijk, langgerekt doodsbed terwijl er op hun lichaam puisten, zweren en ettergezwellen opkwamen. Latere aanvallen van de ziekte, die bijna elk decennium wel ergens in Europa een keer terugkwam, decimeerden de bevolking van ons continent zozeer dat deze pas in de achttiede eeuw weer boven het niveau van voor 1347 uitkwam. Eeuwenlang warden de Europeanen achtervolgd door de pest. Uiteindelijk verdween deze geheimzinnige ziekte, die tientallen miljoenen slachtoffers heeft gemaakt, op even onverklaarbare wijze als ze was verschenen.
In dit boek wordt de geschiedenis van de verschillende pestuitbraken gevolgd, en staan de auteurs stil bij de enorme impact die de ziekte had op het dagelijks leven van onze voorouders. Europa zou er heel anders hebben uitgezien als de pest er niet had huisgehouden. Dit boek vertelt een verhaal dat nog niet eerder is verteld maar dat van beslissend belang is geweest voor de ontwikkeling van ons werelddeel.
'Een van de aantrekkelijkste boeken over geschiedenis die ik sinds lange tijd heb gelezen.' - HISTORY SCOTLAND
William Naphy is hoofddocent en hoofd van de afdeling Geschiedenis aan de Universiteit van Aberdeen. Andrew Spicer is docent in vroegmoderne Europese geschiedenis aan de Oxford Brookes Universiteit.

Is De pest het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op De pest