De premier

1958. Tijdens een stormachtige economische crisis komt de regering van Frankrijk ten val en breekt een politiek steekspel los. Op een landgoed ver van Parijs slaat de voormalige premier, ondertussen al een tachtiger die aan zijn memoires werkt, de gebeurtenissen nauwlettend gade. Maar tot zijn verontwaardiging denkt niemand eraan hem te raadplegen. Hij beraamt een plan om zijn voormalige attaché Chalamont, nu kandidaat-premier, met compromitterend materiaal van de macht te houden. De premier is een geloofwaardig psychologisch portret van een publieke figuur die geconfronteerd wordt met zijn tanende macht. Terwijl de premier terugkijkt op zijn verleden, onthult Simenon op een mooie, soms komische manier de totale eenzaamheid die het einde van ons leven kenmerkt.

Recensies (1)

Is De premier het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De premier