De presidentiële jaren

‘Mandela erkende dat hij niet perfect was. Toch hielden we allemaal van hem. Hij was geen man van marmer, hij was een man van vlees en bloed. Daarom leerde hij ons zoveel en kunnen we nog altijd veel van hem leren.’ Deze woorden sprak Barack Obama tijdens de begrafenis van ’s werelds bekendste vrijheidsstrijder Nelson Mandela. Bijna vier jaar later verschijnt De presidentiële jaren, de langverwachte opvolger van Mandela’s beroemde autobiografie De lange weg naar de vrijheid. Daarin beschreef hij zijn leven van jongeman tot het moment waarop hij als staatsman Zuid-Afrika ging leiden. De presidentiële jaren vertelt wat daarna kwam: het uitzonderlijke verhaal van Mandela’s presidentschap. Mandela begon in zijn laatste periode als president al te werken aan dit boek, maar kreeg het niet af. Nu is die taak volbracht door de veelgeprezen Zuid-Afrikaanse schrijver Mandla Langa, die toegang kreeg tot het onvoltooide manuscript en de archieven. Mandela’s weduwe Graça Machel schreef het voorwoord. Het resultaat is een boek dat even uniek is als zijn hoofdpersoon: levendig en gedreven.

Recensies (5)

Meer recensies

Is De presidentiële jaren het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De presidentiële jaren