De rattenlijn

De rattenlijn

De vlucht en mysterieuze dood van een veroordeelde naziofficier

Als gouverneur van Galicië voerde SS-Brigadeführer Otto Freiherr von Wächter het bevel over een eenheid die verantwoordelijk was voor de dood van honderdduizenden Joden en Polen. Aan het einde van de oorlog in mei 1945 werd hij veroordeeld wegens ‘massamoord’. Achternagezeten door de Sovjets, de Amerikanen en de Britten, en door wraakzuchtige Poolse en Joodse slachtoffers, sloeg hij op de vlucht. Drie jaar lang verschool hij zich in de Oostenrijkse Alpen, waarna hij zich naar Rome begaf en drie maanden in het Vaticaan kon onderduiken. Toen hij zich in juli 1949 voorbereidde op zijn reis naar Argentinië via de ‘rattenlijn’, overleed hij plotseling – slechts een paar dagen na een lunch met zijn ‘oude kameraad’.

In De rattenlijn schetst Philippe Sands een uniek en fascinerend portret van het dagelijkse leven van een nazivluchteling, de liefde tussen Wächter en zijn vrouw Charlotte, die elkaar tijdens zijn vlucht bleven schrijven, en van de intriges die zich in Rome afspeelden tussen spionnen uit de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie tijdens de begindagen van de Koude Oorlog. Aan de hand van historische bronnen, Wächters brieven aan zijn vrouw en moderne medische expertise ontrafelt Sands het mysterie dat het jongste kind van de gevluchte oorlogsmisdadiger nog altijd achtervolgt – wat gebeurde er tijdens Wächters jarenlange vluchtpoging en hoe vond hij zijn einde?

Spectrum
23 april 2020