De reizen van Willem de Wijs

De reizen van Willem de Wijs

Willem de Wijs (1696-1756) leidde een onwaarschijnlijk leven: deze Rotterdamse zeeman zeilde keer op keer voor de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) naar de Oost. Hij overleefde dat niet alleen, hij klom op tot de hoogste rangen aan boord. Willem werd één van de meest ervaren zeelieden van zijn tijd. Thuis ontworstelde hij zich aan de Rotterdamse achterbuurten. Maar in zijn huwelijken was tegenspoed nooit afwezig.
Willem zeilde over de oceanen terwijl de Engelsen en de Fransen streden om de koloniale wereldmacht, de Verlichting zich ontplooide en de ontdekking van de wereld in volle gang was. De eerste helft van de achttiende eeuw was ongekend enerverend voor een Rotterdamse zeeman die het avontuur zocht. In 2018 is het drie eeuwen geleden dat Willem de Wijs zijn eerste reis maakte.

Jelmer Krom (1975), werkzaam in journalistiek, cultuurhistorie en communicatie, raakt gefascineerd door Willem en de maritieme achttiende eeuw. Aan de hand van talrijke sporen in de archieven reconstrueert hij dit zeemansleven.
Geschiedenis & Politiek
Donker B.V., Uitgeversmaatschappij Ad.
19 september 2018