De Renkumse heidevelden

In 1633 zet Henrik Petersen bijenkorven neer bij de Paalberg op de Renkumse Heidevelden. Het was een geschikte plek voor bijenkorven en boeren uit de verre omgeving hadden daar korven staan. De Renkumse Heidevelden waren een domein van de Staten van Gelderland. Omwonenden mochten ze gebruiken en moesten voor zaken als het maaien van heideplaggen, het hoeden van schapen en het zetten van bijenkorven een vergoeding betalen aan bosmeester Daniel 't Zas. Dat deed Henrik Petersen. Maar de schout van Renkum erkende het gezag van de Staten van Gelderland niet en vond dat de velden Renkums bezit waren. Hij haalde dan ook een bijenkorf van Petersen weg als vergoeding aan Renkum. Hierover werd een proces gevoerd tussen de schout van Renkum en de Staten van Gelderland dat veertien jaar geduurd heeft. Het verslag van dit proces geeft een fantastische inkijk in de gezagsverhoudingen en landgebruik op de Veluwe in de 17de eeuw ten tijde van de 80-jarige oorlog tegen Spanje toen de centrale staat zijn gezag wilde herstellen. We volgen dit proces en voorzien het van toelichtingen en kaartmateriaal. Ook geven we een wandelroute waarbij we zelf in het veld gaan kijken wat er aan de hand was.

Is De Renkumse heidevelden het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op De Renkumse heidevelden