De Russische klus

De Russische klus

Rank 4533 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 10 Favoriet 1 Recensies 0

Meesterverteller Douglas Smith onthult een verborgen gehouden geschiedenis

Het is bijna niet meer voor te stellen na een eeuw vol vijandigheid, maar in 1921 hebben de Verenigde Staten een grootscheepse reddingsactie uitgevoerd om Rusland te behoeden voor een van de grootste hongersnoden uit haar geschiedenis.

Na jaren van oorlog en revolutie stond de zojuist opgerichte Sovjet-Unie op instorten. In zeer grote delen van het gigantische land stond er een ramp te gebeuren: de honger was extreem en er waren al vormen van kannibalisme ontstaan uit pure wanhoop. Lenin was radeloos: het laatste wat hij wilde, was de hulp inroepen van de kapitalistische vijand, maar hij kon niet anders. De VS grepen in, met succes.

Vrijwel direct na de succesvolle reddingsactie wilden beide partijen er echter weinig meer van weten. Ze werden elkaars vijand en de gebroederlijke samenwerking werd aan beide kanten vakkundig onder het tapijt geveegd. Totdat de meesterlijke pen van Douglas Smith dit vergeten stuk geschiedenis weer opdiepte.

Geschiedenis & Politiek
Spectrum
07 november 2019

? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 27,99 Bestel het e-book € 12,99