De schaduw van Tambora

De schaduw van Tambora

Gelezen 42 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 13 Favoriet 3 Recensies 4
Non-fictie Artikelen 1 Lijsten 1   Topics 0

Een geweldig geschiedenisverhaal in de stijl van Frank Westerman en Bill Bryson

In april 1815 vond op het eiland Soembawa, in het toenmalige Nederlands-Indië, de grootste vulkaanuitbarsting sinds mensenheugenis plaats. Deze uitbarsting verbijsterde behalve de plaatselijke bevolking ook de koloniale overheersers. De enorme aswolk die na de eruptie over de wereld dreef, zorgde voor hagel op Sri Lanka en sneeuw in het zuiden van de VS. Twee natuurverschijnselen die daarvoor én daarna nooit meer zijn waargenomen.

Het boek volgt de wolk die na de uitbarsting over de hele wereld heen trekt. Dröge beschrijft hoe men wereldwijd tegen het unieke fenomeen aankeek en hoe men het niet altijd als een natuurverschijnsel zag, maar vaak ook als een goddelijk teken.

De schaduw van Tambora vertelt het ongelooflijke verhaal van de mega-uitbarsting en de opkomst van de moderne wetenschap. Het is een reisboek en het geeft een prachtig tijdsbeeld, maar het is bovenal een geweldig verhaal.

Philip Dröge is journalist, columnist en initiatiefnemer van het populair-wetenschappelijke persbureau FAQT. Hij schrijft voor diverse tijdschriften en treedt geregeld op als gastspreker en als commentator in actualiteits- en discussieprogramma’s op radio en televisie. Dröge is onder meer wekelijks te gast bij het programma Aan de slag van BNR Nieuwsradio om over het nieuwste en meest bijzondere wetenschappelijk onderzoek te vertellen.

Literaire non-fictie algemeen
Spectrum