De tawl

Wist je dat…

– de Verenigde Staten ooit een Nederlandstalige president hadden?
– de Amerikaanse uitdrukking okay een Nederlandse oorsprong heeft? Net als dope, decoy en spook.
– Nederlands eeuwenlang de gangbare taal was in delen van de staten New York en New Jersey?
– de laatste spreker van de tawl – de Amerikaanse versie van het Nederlands – pas stierf in 1962?

In De tawl duikt historicus Philip Dröge in de curieuze geschiedenis van Nederlandstalig New York en New Jersey. Philip doorkruist die gebieden op het meest Nederlandse vervoermiddel ter wereld, de fiets. Langs kleine paadjes, over hoge heuvels en aan de oevers van snelstromende rivieren vindt hij zelfs nu nog resten van het Nederlandstalige verleden.

De tawl is een geschiedenisboek, reisgids en road novel in één en biedt bovendien een kijk op het moderne Amerika. Een boek vol humor, inzicht en verrassende feiten over een onbekend deel van onze cultuur. Voor liefhebbers van geschiedenis, taal, Americana, reizen en geografie.

Recensies (1)

Is De tawl het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De tawl