Moresnet

NRC:

Moresnet

Rank 2044 Gelezen 120 Aan het lezen 6 Wil ik lezen 59 Favoriet 8 Recensies 20
Non-fictie Artikelen 8 Lijsten 3 Spots 3   Topics 0   Leesclub

Het bizarre verhaal van ons vergeten buurlandje, Moresnet

Van 1816 tot 1918 lag Moresnet aan de Nederlandse zuidgrens. Het landje had 300 inwoners, die zich in de loop van de tijd echt een volk begonnen te voelen. Ze hadden een eigen hoofdstad (het dorp Kelmis), een staatshoofd (de burgemeester) en een verdedigingsmacht (de veldwachter).

De vrijheid en lage belastingen trokken duizenden avonturiers aan en Moresnet groeide uit tot een voorbeeld van hoe mensen zonder grote overheid gelukkig en welvarend konden worden. Sterker nog, de wereldvrede moest hier beginnen. Idealisten wilden er de ideale staat vestigen, met de Esperanto-naam Amikejo (Vriendschap).

Philip Dröge onderzoekt het merkwaardige verhaal achter Moresnet:

• Hoe kon dit onwaarschijnlijke landje ontstaan?
  • Wie woonden er?
  • Hoe was het leven in dit staatsrechtelijke unicum?

Dröge vertelt over dieven, gokkers, smokkelaars, mijnwerkers en een dromer die van Moresnet die ideale samenleving wilde maken – en daar bijna in slaagde.

Philip Dröge is journalist, columnist en initiatiefnemer van het populair-wetenschappelijke persbureau FAQT. Hij schreef eerder De schaduw van Tambora dat lovend door de pers werd ontvangen, schrijft voor diverse tijdschriften en treedt geregeld op als gastspreker en commentator op radio en televisie.

Geschiedenis algemeen
Literaire non-fictie algemeen