De schaduwkoning

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 7 Favoriet 0 Recensies 0
De schaduwkoning van Mazaa Mengiste is genomineerd voor de Booker Prize 2020! Ethiopië, 1935. Tegen de achtergrond van de dreigende inval van Mussolini’s leger worstelt het weesmeisje Hirut met haar leven als bediende van legerofficier Kidane. Net als de andere vrouwen is zij veroordeeld tot het zorgen voor de gewonden en het begraven van de doden, maar de vrouwen hunkeren naar een actievere rol in de strijd. Wanneer keizer Haile Selassie in ballingschap gaat en Ethiopië snel alle hoop verliest, is Hirut degene die een plan bedenkt om het moreel op te vijzelen. Ze weet echter niet dat haar nog een oorlog te wachten staat. Wanneer ze krijgsgevangen wordt gemaakt door een van de beruchtste officieren van het Italiaanse leger zal ze haar eigen strijd moeten voeren. Met De schaduwkoning schreef Maaza Mengiste een onvergetelijke, rauwe roman over wat het betekent om als vrouw op voet van oorlog te leven. ‘Een briljante roman die geschiedenis op lyrische wijze tot mythe verheft.’ – Salman Rushdie

‘Onvergetelijk. Ik denk niet dat ik dit jaar nog een indrukwekkender en hartverscheurender boek zal lezen.’ – The Times

‘Lyrisch, bijzonder en adembenemend. De lezer is in handen van een meesterverteller.’ – The New York Times 'Een prachtige en hartverscheurende roman over
vrouwen die een wereld die zichzelf aan flarden rijt
bijeen proberen te houden. Ze zullen je dromen
binnensluipen en je gedachten overnemen.’
– Marlon James

Ambo|Anthos