De schrijver die over de soep vloog

De schrijver die over de soep vloog

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0
Frans Pointl was al 56 toen hij debuteerde met De kip die over de soep vloog. Hij verscheen in Van Dis in de Ijsbreker en stal de harten van heel televisiekijkend Nederland. Zijn boek werd een bestseller en Pointl werd in één klap een bekende Nederlander. Waar hij eerst nauwelijks rondkwam van zijn uitkering, kon hij nu verhuizen naar de Amsterdamse grachten. Helaas was zijn financieel geluk van korte duur, want de Belastingdienst eiste haar deel op: geld dat Pointl inmiddels niet meer had.
Het zat hem toch al niet mee in het leven. Zijn ouders scheidden toen hij vijf was. Kort daarop brak de Tweede Wereldoorlog uit en werd een groot deel van de familie vermoord. Moeder en zoon waren voortaan op elkaar aangewezen. Hun relatie was verstikkend, maar vormde een belangrijke inspiratiebron voor Pointls schrijverschap. In deze bijzondere biografie neemt David de Poel ons mee in het leven van Pointl, langs zijn geliefde katten, vele hospita’s en aanhoudende pogingen om aan de literaire weg te timmeren. Daarnaast beschrijft De Poel de laatste jaren van Frans Pointl: hoe hij plotseling ernstig ziek werd en lang moest revalideren. En hoe hij tot zijn laatste ademteug geestig en ad rem bleef.
Nijgh & Van Ditmar
01 oktober 2019