Gelezen 4 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0
Geert van Diepen
met Kees de Jong
De soigneur
Verhalen in het kielzog van de koers

De soigneur is de unieke wielermemoires van Geert van Diepen, waarin hij dertig jaar geschiedenis vanuit de coulissen van de wielerwereld optekent.

In zijn dertigjarige loopbaan in het profpeloton begeleidde Geert van Diepen onder andere Leontien van Moorsel, Erik Breukink, Alberto Contador, Andy Schleck, Fabian Cancellara, Tyler Hamilton en Dylan Groenewegen. Soigneurs spelen een onmisbare rol tijdens de koers en zijn de onzichtbare spin in het web van elke wielerploeg: ze regelen de voedselbevoorrading, staan langs de kant met proviand, masseren de stramme benen na de finish en zorgen voor voldoende slaapplekken in de hotels. Om hun renners van dienst te kunnen zijn in het heetst van de strijd moeten ze beschikken over stalen zenuwen, een luisterend oor en verzegelde lippen – want, ja, als soigneur zie en hoor je soms dingen die het daglicht moeilijk kunnen verdragen.

Geert van Diepen werkte als soigneur bij legendarische wielerploegen als PDM, TVM, CSC, Saxo Bank en is nu in dienst van team Roompot. De soigneur schrijft hij samen met wielerjunkie en journalist Kees de Jong, die eerder het wielerboek Alleen maar een fiets publiceerde.
Lifestyle & Vrije tijd
Sport en spel algemeen