De spraakmakers van Calvé

Rank 7930 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
'Het is geweldig dat De spraakmakers van Calvé is geschreven. Jan van Bilsen, Dolf van Daalen en Aad Verhoeff bewijzen ons met dit boek een grote dienst. Zij beschrijven een belangrijke periode in de Nederlandse geschiedenis: de tweede helft van de vorige eeuw. Toen Nederland na de Tweede Wereldoorlog aan de wederopbouw begon, waren werkgevers nog bazen en werknemers nog arbeiders. En de bazen hadden het gewoon helemaal alleen voor het zeggen. Dat daar - gelukkig - een einde aan is gekomen is niet vanzelf gegaan. Daar hebben de arbeiders heel hard voor moeten knokken. Daar hebben ze slimme plannen voor gemaakt, soms grimmig, maar ook humoristisch. Met maar één doel voor ogen: collega's overtuigen, gezamenlijk de veranderingen die buiten het bedrijf plaatsvinden, de poort in te slepen. Ze hebben nederlagen geïncasseerd en kleine successen groots gevierd. Nu hebben zij hun verhaal voor ons op papier gezet. Zodat wij kunnen lezen, dat ook grote veranderingen mensenwerk zijn. En op dat mensenwerk kunnen wij met trots terugzien.' - Agnes Jongerius, voorzitter FNV +

01 januari 2007

Reacties op: De spraakmakers van Calvé