De Stichtingsakte van de Vrijmetselarij

Vrij denken, vrije mening en Verlichting zijn termen die het in het debat over de evolutie van onze maatschappij sinds 9/11 goed doen. Voor vrijmetselaars behoren zij echter al drie eeuwen tot de grondslagen van hun beleving en werking, samen met tolerantie en de betrachting van een broederlijke mensheid. Rond die waarden verenigt de vrijmetselarij al die tijd mensen die behoren tot allerlei gezindtes. Niet elke autoriteit was daar gelukkig mee, meer nog, het werd haar zelfs verweten. Hoe de vrijmetselarij er in slaagt mensen bijeen te brengen ondanks dat zij verschillend zijn, is voor velen een vraag die onbeantwoord blijft terwijl de grondtekst die dat antwoord biedt nooit een geheim geweest is. Vandaag nog minder dan vroeger want in dit boek wordt hij u voorgesteld in de taal van vandaag maar met de nodige historische toelichting over waarom en hoe hij tot stand gekomen is en hoe hij de instrumenten voor de werking van een democratie geleverd heeft. Een tekst uit 1723 blijkt nog bijzonder bruikbaar te zijn driehonderd jaar later.

"Voor de echt geïnteresseerde Vrijmetselaar, een must om te lezen, om de vele opinies – waarheden en onwaarheden – over de 'Constituties' aan de bron te toetsen. Het wordt voor mij een naslagwerk.” – Br:. Bibliothecaris

Religie & Spiritualiteit
Spiritualiteit