De strijd om straatnamen

De wereldgeschiedenis kent een veelvoud aan historische helden, die allemaal een grote vlek op hun blazoen hebben, waarover niemand zich druk maakt. daarvan vindt u in dit boek vele voorbeelden, waaronder beslist een aantal internationale grootheden, waarvan u het nooit gedacht zult hebben: van Maarten Luther tot George Washington en Nobelprijswinnaars.

Al enkele jaren woedt in Nederland een strijd om straatnamen die vernoemd zijn naar 'historische helden' uit koloniale tijden een nieuwe naam te geven. verhitte discussies worden gevoerd over Johan Maurits, Peter Stuyvesant, Jan Pieterszoon Coen, Witte de With en Michiel De Ruijter, die een vlek op hun blazoen zouden hebben wat betreft het slavernijverleden of oorlogs(mis-)daden. Hun namen, standbeelden en bustes moeten weg.

Ons onderzoek levert verbluffende bevindingen op: twee van deze historische helden zijn zelf slaaf geweest. Twee worden tot op de dag van vandaag, ruim drie eeuwen na hun dood, nog steeds diep gerespecteerd door nazaten van slaven. Sommige helden van toen worden volkomen ten onrechte of volstrekt overdreven beschuldigd van slavenhandel en oorlogsmisdrijven - zij hadden daar nauwelijks of nooit iets mee te maken. De koloniale periode had beslist ook schaduwzijden. Die krijgen inmiddels ruimschoots aandacht.

Wat het meest verbaast is, waarom de discussie over de straatnamen zich toespitst op juiste déze personen en dié periode. De reden daarvoor legt dit boek bloot: activisme van een hele kleine groep vanuit één bepaalde hoek. Sommige van hen hebben zich dermate misdragen, dat naar hen nooit een straat zal worden vernoemd. Laat u verrassen.

We eindigen optimistisch: de meeste helden uit de Gouden Eeuw kunnen de toets der kritiek ruimschoots doorstaan en daarnaast telt Nederland talloze helden zonder vlekje. Mannen en vrouwen, blanken en zwarten.

Is De strijd om straatnamen het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De strijd om straatnamen