Over de bijbel en de hemel

Over de bijbel en de hemel

Rank 9852 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Velen kennen de grap van ‘psalm 129’ over De priester en de non. Dat verhaal is gewoon een broodje aap: díe psalm 129 vindt u niet in de bijbel. Hier leest u het oorspronkelijke verhaal over Ethan Mundane, dat waarlijk is gebeurd, niet minder geestig en heel duidelijk geworteld in echte bijbel- en psalmteksten.

Ook Humor en ernst aan de hemelpoort is een bekend verhaal. Zoals het nu wordt verteld is het een nogal platte, korte grap. Een vriend van mij vertelde me veertig jaar geleden in een dronken bui het oorspronkelijke verhaal. Ik heb het pas onlangs zo compleet als mogelijk opgeschreven. Vooral het hoofdstuk waarin tien vrouwen op slinkse wijze langs Petrus’ poort de hemel binnen komen is heel grappig. Het eindigt als een film noir, wat dient als opstapje naar het derde verhaal.

De hemel bestaat niet meer is nieuw. Als Jan sterft en ‘boven’ aankomt is alles er leeg. Na dagenlange omzwervingen ontmoet hij Jezus, Maria Magdalena en Petrus. Hij hoort dat de hemel al heel lang is gesloten, met één uitzondering. God stelt Jan voor een onmogelijke opgave. De ontknoping is ontroerend en verrassend.
Korte verhalen , Literatuur & Romans
Boekengilde B.V.