De tragiek van Bonaire

De tragiek van Bonaire

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
De Tragiek van Bonaire - Nederlands onvermogen op een eiland waar niets is wat het lijkt is het verhaal van een bijzonder eiland in een uithoek van het Koninkrijk. Bonaire. Sinds 10 oktober 2010 een stukje tropisch Nederland. Teruggekeerd in de schoot van het oude moederland, een unieke gebeurtenis. Een dorps eiland waar niets is wat het op het eerste gezicht lijkt.

Verhalen over gedichten voorlezen bij volle maan, het staatsieportret van de koningin en de begrafenis van Kip. Duikersparadijs en roversnest. Speeltuin voor CDA-politici, een hoofdrol voor Hans Hillen. Het broeierige koloniale decor voor de gruwelijke moord op de jonge apothekersassistente Marlies van der Kouwe. De verlammende zwijgcultuur.

Maar ook het verhaal van een idyllisch eiland dat in een kolkende stroomversnelling is geraakt. De invasie van Haagse ambtenaren, onder leiding van Henk Kamp, die vertellen dat alles anders moet. Ja zeggen, nee doen. Geopolitiek in de achtertuin van de Verenigde Staten. Maar vooral ook de geschiedenis van de mensen voor wie het eiland al vele generaties de navel van de wereld is.
Mens & Maatschappij
Village