De tulpen jongen

De tulpen jongen

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Junior   Topics 0
Het is 1945 wanneer de Nederlandse Wim aankomt bij zijn nieuwe huis in Zweden en daar zijn nieuwe broertjes en zusjes leert kennen, onder wie Britta, met wie hij goed bevriend raakt. Wim is na de Hongerwinter naar Zweden gestuurd om aan te sterken en weet niet wat hij meemaakt wanneer hij al dat lekkere eten ziet! Ondanks dat Wim nieuwe, gelukkige ervaringen opdoet in Zweden heeft hij veel nare herinneringen aan de oorlog en heeft hij ’s nachts vaak last van nachtmerries. Lukt het hem om zich er thuis te voelen?

De tulpenjongen is het waargebeurde verhaal van de Nederlandse ­Willem (Wim in het boek). Net als zo’n 10.000 andere kinderen tussen de 8 en 12 jaar werd hij aan het einde van de Tweede Wereldoorlog naar Zweden gestuurd om daar aan te sterken, in het kader van Save the Children. Dit betreft een stukje geschiedenis waar nog niet veel over geschreven is.

Kind & Jeugd
Fictie 10-12 jaar