De unster

Misschien is Maarten 't Hart in zijn verhalen vaak op zijn best omdat de anekdote en karikaturen erin de veelal trieste ondertoon zo prikkelend weet te compenseren, waardoor de teloorgang minder schrijnend wordt. Om in deze niet verhalenbundel lijkt dit het geval. Typerend is bijvoorbeeld het verhaal 'Oom Job'. Tegen de achtergrond van het overlijden van de vader van de ik-figuur wordt een karikaturaal maar haarscherp beeld geschetst van de opdringerige broer van de overledene. Met meesterhand schetst 't Hart de tragikomische opschudding die de frequente condoleancebezoekjes van deze oom Job telkens veroorzaken. De dood, hoewel in hoge mate sfeer bepalend, wordt erdoor getemperd. In veel verhalen is de gespannen verhouding tussen de verslechteren hoofdthema. Zo verkeren in 'Moederschap' een treinreiziger en een BOM-moeder zelfs op voet van oorlog met elkaar. Misverstand en onbegrip bepalen de verhoudingen en meestal blijkt de vrouw ten slotte de sterkste te zijn. Overigens bevat De Unster ook weer enkele jeugdverhalen en satirische schetsen van het universitaire milieu.

Is De unster het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De unster