De verdwijning van Josef Mengele

NRC:

De verdwijning van Josef Mengele

Gelezen 138 Aan het lezen 6 Wil ik lezen 163 Favoriet 2 Recensies 23
Literatuur & Romans Artikelen 1 Lijsten 2 Spots 3   Topics 0   Leesclub

Een spannende, spectaculaire roman over het voortvluchtige bestaan van nazi-kopstuk Josef Mengele

Een intrigerend spel met feit en fictie, een aanrader voor de liefhebbers van HhhH van Laurent Binet

1949. Josef Mengele, de marteldokter van Auschwitz, arriveert na zijn vlucht in Argentinië. Zich verschuilend achter pseudoniemen, beschermd door netwerken en het geld van zijn familie, en ondersteund door een gemeenschap in Buenos Aires die nog steeds droomt van het Vierde Rijk, gelooft de voormalig folteraar dat hij een nieuw leven kan beginnen. Duitsland heeft het druk met de wederopbouw, het Argentinië van Perón is welwillend. Maar al snel wordt de jacht op voortvluchtige nazi-kopstukken weer geopend. Vanaf dat moment zal Mengele geen moment rust meer hebben, maar ondanks een klopjacht van dertig jaar sterft hij in 1979  onder mysterieuze omstandigheden in Zuid-Amerika maar nog steeds in vrijheid.

Deze krachtige roman is het resultaat van Olivier Guez’ diepgravend onderzoek naar wat waarschijnlijk de meest geheimzinnige man uit het Derde Rijk is geweest en reconstrueert op boeiende wijze de mythe achter de ‘Engel des doods’.

De pers over De verdwijning van Josef Mengele

‘In deze fascinerende roman vertelt Guez over het ballingschap van Mengele in Zuid-Amerika. Hij ontrafelt op een briljante manier de psyche van de gevreesde oorlogsmisdadiger.’ L’humanité Dimanche

‘Een literaire reconstructie van de vlucht van de nazi-dokter die berucht werd door zijn experimenten op tweelingen in de vernietigingskampen.’ L’obs

‘Een trefzeker verslag van het leven van nazi’s op de vlucht.’ Transfuge

‘Een boeiende roman over de angstaanjagende voortvluchtige naar wie de hele wereld op zoek was.’ Mensuel

Meulenhoff Boekerij B.V.
09 april 2018
09 april 2018

Marvin O. Hebban Recensent

Literaire journalistiek waarin de fictie goed verborgen zit

door: Marvin O. 1 reactie 1 like

Fransman Olivier Guez (1974) combineert, zoals nogal wat schrijvers, zijn passie met een job als journalist. Hij schrijft voor meerdere internationaal bekende kranten en daarbovenop schrijft hij ook nog filmscenario’s. La disparition de Josef Mengele leverde hem in Frankrijk de Prix Renaudot op,...

Reacties op: De verdwijning van Josef Mengele