De verkennersmindset

Volgens ‘De verkennersmindset’ van Julia Galef hebben we van nature de mindset van een soldaat: we verdedigen automatisch datgene waar we in willen geloven en bestrijden afwijkende ideeën. We denken misschien dat we de wereld objectief tegemoet treden, maar onze hersenen doen dus precies het tegenovergestelde: ze proberen nieuwe informatie netjes in te passen in het beeld dat we al hebben.
Om vaker écht gelijk te hebben, moeten we ideeën benaderen als een verkenner, niet als een soldaat. Een verkenner is neutraal, overziet het terrein en gaat op zoek naar alle beschikbare feiten – gunstige én ongunstige –, om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen. Hij staat altijd open voor nieuwe informatie, ook als die niet is wat hij had gehoopt.
Aan de hand van fascinerende praktijkverhalen – van de beleggingsstrategie van Warren Buffett tot de Amerikaanse tweepartijenpolitiek – laat Galef zien hoe je kunt omschakelen naar de verkennersmindset, zodat je voortaan de beste beslissingen neemt.

Is De verkennersmindset het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op De verkennersmindset