De verweesde samenleving

Een van de grootste nieuwe avonturen is het bedenken van nieuwe vormen van gemeenschappelijk leven, van samen leven. Het komt erop aan de samenleving opnieuw uit te vinden. Een morele context te ontwikkelen, waarin gemeenschappen tot bloei kunnen komen en waarin een collectief beleefd normen- en waardenstelsel tot stand kan komen en kan gedijen.

Dat is de opgave van onze tijd, op straffe van een volledige versplintering en atomisering van ons soort samenlevingen. Laten we dit laatste gebeuren, dan beleven we nu de nadagen van het Romeinse Rijk en heeft onze rijke cultuur haar langste tijd gehad.

Dit traktaat probeert het tij te keren. Het beoogt een bijdrage te leveren aan het wakker schudden van de Nederlandse samenleving, met het doel om ons te veranderen nu het nog kan. Ik ben ervan overtuigd dat dit kan. U ook? Op weg naar het beloofde land!

Dit boek is oorspronkelijk verschenen in 1995 en 2002. In 2021 is het opnieuw uitgegeven door Vesper Publishing.

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen