De vreemdeling in de tuin

De vreemdeling in de tuin

Rank 3211 Gelezen 4 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 10 Favoriet 1 Recensies 1

Een prachtig eigentijds verhaal over de vreemdelingenproblematiek – Ivo van Woerden is een meester in het genre van de verhalende journalistiek
‘Er loopt een vreemde jongen langs het kanaal,’ leest Annelies in de buurtapp. Even later komt het bericht dat de jongen in een tuin is gaan liggen. Annelies stapt op hem af. Hij heeft geen papieren of geld, spreekt geen Nederlands, Engels of Frans en kan niet lezen of schrijven. De taal die hij spreekt, klinkt Arabisch. Annelies besluit de jongen te helpen. Eerst ontrafelt ze het mysterie van wie hij is, waar hij vandaan komt en hoe hij in de tuin is beland. Daarna zet ze met haar gezin alles op alles om hem iets van een toekomst te bieden. Maar wat is eigenlijk het beste voor deze jongen? Wat houdt een beter leven in?
De vreemdeling in de tuin is het waargebeurde verhaal over wat er gebeurt als je ‘ja’ zegt tegen een vreemde, als je hem in je gezin opneemt, je openstelt voor iemand die uit een heel andere wereld afkomstig is. Een verhaal over goede bedoelingen, empathie, compassie en het aangaan van een avontuur in je eigen huis, maar ook over migratie, over de clash tussen regels, wetten en medemenselijkheid.
De pers over Op zoek naar mijn Frankrijk

‘Een persoonlijk portret van een prachtig land.’ Het Parool
‘De clichébeelden doorgeprikt over een “verduveld mooi” land.’ Nederlands Dagblad
‘Een leuk boek, dat gemakkelijk wegleest, maar toch niet oppervlakkig is, omdat de auteur ook steeds naar verklaringen en diepere oorzaken zoekt.’ Reformatorisch Dagblad

J.M. Meulenhoff
11 september 2019

Lezersrecensies (1)

Ballon van hoop, van Marokko naar Nederland

door: Franka vd Elsen - Welten 1 like
Hamza, een kansarme jongen, verlaat zijn vaderland Marokko om naar Nederland te gaan. Na de lange weg die hij aflegt als "vluchteling" komt hij aan in Amsterdam. Toch besluit hij de hoofdstad te verlaten om op het platteland, op een boerderij werk te gaan zoeken. Als hij te moe is om verder te...