De wereld is niet stuk te krijgen

Rank 6418 Gelezen 15 Aan het lezen 5 Wil ik lezen 80 Favoriet 1 Recensies 0
Literatuur & Romans Newsroom 1   Topics 0

In zijn krachtige, onsentimentele verhalen richt de Russische schrijver Maxim Osipov zijn blik op mensen die door ingrijpende gebeurtenissen – verraad, maatschappelijke commotie, ziekte of dood – grote veranderingen ondergaan. Net zo geraffineerd en veelzijdig als in een roman, belicht hij de mensen van verschillende kanten en legt hen bloot tot in de kern van hun wezen en onzekerheden. Osipov ‘vangt’ zijn personages op momenten dat ze zich de vraag stellen die in veel negentiende-eeuwse literatuur werd gesteld: ‘Hoe moet een mens leven?’ Dat Osipov ook arts is bracht recensenten ertoe hem te vergelijken met beroemde voorgangers als Anton Tsjechov en Michail Boelgakov. Ook al wijst hij zelf zo’n vergelijking van de hand, zijn psychologische inzicht, zijn vermogen tot pakkende karakteriseringen, zijn compassie met de mensen over wie hij schrijft en een ironische blik maken dat die voor de hand ligt. Osipov is een schrijver die een moderne en zeer toegankelijke toon combineert met de klassieke Russische prozatraditie.

Korte verhalen , Literatuur & Romans
Vertaalde verhalenbundels
Uitgeverij G.A. Van Oorschot B.V.
14 januari 2021
04 maart 2021

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Salustia

Reacties op: De wereld is niet stuk te krijgen