De Wonderwielenaar

De Wonderwielenaar

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
WONDERWIELENAAR

Hoe Pim Kiderlen als eerste Nederlands kampioen van Rotterdam naar Leeuwarden fietste en het land in beweging bracht

Erik van Lakerveld

Pim Kiderlen is de eerste wielerkampioen van Nederland en wegbereider voor de wielersport
en coureurs als Jaap Eden. In 1885 reed hij als gevolg van een weddenschap binnen 24 uur
op een hoge bi van Rotterdam naar Leeuwarden. De pas 17-jarige wielrenner doorkruist onder toeziend oog van ANWB-officials met zijn fiets een groot deel van het land, dat zich op de grens tussen oud en nieuw bevindt. De fiets speelt bovendien in die periode een belangrijke rol in de veranderende sociale verhoudingen in Nederland.

Van Lakerveld reconstrueert de monstertocht van Kiderlen en schrijft over de ANWB als aanjager van het vroege wielrennen, de geografische verscheidenheid van een land in
dynamische ontwikkeling, de tegenstrijdige reacties op de moderne tijden, de betekenis
van sport, de invloed van de media, de professionalisering van de sport en het karakter
van de verschillende landschappen langs de route aan het einde van de negentiende eeuw.

Erik van Lakerveld (1984) is freelance (sport)journalist voor onder meer De Volkskrant. Hij studeerde geschiedenis en sociale geografie. Tijdens het schrijven van zijn scriptie over
professioneel wielrennen en schaatsen tussen 1870 en 1914 stuitte hij op het verhaal van
Kiderlen. Wonderwielenaar is zijn eerste boek.

ISBN 9789018045852
PRIJS €19,99