De zaak Krystyna Jaworska

Simon Wiesenthal werd in 1909 geboren in het Poolse plaatsje Buczacz bij Lemberg, de stad waar hij van 1939 tot 1941 werkzaam was als architect. Nadat hij de oorlog grotendeels in concentratiekampen had doorgebracht, stichtte hij in 1947 in Linz het later naar Wenen overgebrachte Joodse Documentatie Centrum, waar hij in de loop der jaren een grote hoeveelheid bewijsmateriaal bijeenbracht om processen tegen gevluchte of ondergedoken oorlogsmisdadigers opgang te brengen. In vele landen is hij wegens zijn niet aflatende activiteit op dit gebied onderscheiden.
In totaal bracht hij bijna duizend nazi’s voor de rechtbank, onder wie Himmlers rechterhand, Adolf Eichmann, en de commandant van het concentratiekamp Treblinka, Franz Stangl. Het is Wiesenthals overtuiging dat noch alle nazi-misdadigers ooit gepakt zullen worden noch hun schuld ooit zal verjaren.

Van zijn hand zijn verschenen eerder in ons land: “Moordenaars onder ons” (1968), “De zonnebloem” (1969) en “Zeilen der hoop” (1973). Nederland is het eerste land waar “De zaak Krystyna Jaworska” wordt gepubliceerd; uitgaven in vele talen zijn in voorbereiding.
Het verhaal dat zich afspeelt in het Poolse verzet, berust op werkelijkheid en de auteur hoopt dat een van de hoofdfiguren, de hij Paul noemt, zich - als hij nog in leven is- na lezing van dit boek bij hem zal melden.

Is De zaak Krystyna Jaworska het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De zaak Krystyna Jaworska